4. 10. 2012

Týden kávy v Kolumbii (cz)

Chtěla bych se s Vámi teď podělit o to, co se tady u nás děje a proč pořád neodpovídám na zprávy...
Před několika dny, snad už i týdny, se mi zastesklo po projektu Týden kávy, který mě loni v Brně tak zaujal. Jedna kamarádka, která taky tráví své dny v zahraničí, si postěžovala jaká je to škoda, že o akci přijdeme a že by bylo fajn přenést ji právě tam, kde se nacházíme. Já jsem si řekla proč ne a tak to všechno začalo...

Od začátku minulého týdne jsem se pustila do vymýšlení a organizovaní, vypisování emaily a telefonování. Musím říct, že všichni mi ze všech stran vycházejí vstříc a že všechny tahle aktivita nepředstavitelně zajímá. I proto jsem se do organizace nakonec přece jen pustila, i když to celé probíhá narychlo, v duchu improvizace a neustálých změn.

S organizátorským týmem „mateřského“ projektu v Brně jsem se spojila někdy minulý týden a vymysleli jsme, že by bylo fajn natočit krátké video někde z plantáží. Tak jsem se v sobotu vydala na tu nejbližší, o které vím. Na farmu Café Mesa de Los Santos. I tady byli všichni nápadem nadšení a uvítali mě s otevřenou náručí a spoustou času. 
Na farmě se pěstuje káva v bio kvalitě a až 95% se jí vyváží do Japonska, Evropy a Spojených Států. Zbytek se zpracovává a prodává tady v Kolumbii.
Z odrůd arabiky se tady pěstují Bourbon, Tipica a speciální kolumbijský kříženec Caturra. Káva se tady zpracovává promytou metodou. 
Mně se osobně také moc líbila „bylinková“ zahrádka, kde si lidé z farmy pěstují byliny na výrobu přírodních ochranných postřiků proti škůdcům.

Jak vlastně začal a probíhá ten „náš“ týden kávy v Kolumbii? V pondělí jsme začali pozvolna, sešli jsme se v místním hostelu (kulturní a setkávací místo pro všechny cizince, dobrodruhy a alternativní duše, nejen pro ty, kteří tady tráví noci) a povídali si o tom, kdo co ví o kávě a co by se o ní chtěl ještě dozvědět. Bylo nás něco kolem 10 (někteří přišli později, jiní dříve odešli). Pak jsme se vydali na obhlídku první kavárny (tady jich zdaleka není tolik jako v Brně, tedy kaváren opravdových, jinak se tady dá kafe sehnat na každém rohu. Kvalita bohužel nic moc...) Byl to příjemný večer a milý začátek. Původně, když jsem o téhle myšlence začala uvažovat, jsem ani nepočítala s tak velkou účastí.

Druhý den byl ještě zajímavější. Kromě dopoledního setkání se zástupkyní kávové farmy Café Mesa de Los Santos (kde jsem byla v sobotu na plantáži) jsem zažila příjemné neplánované popovídání s majitelkou zatím nejlepší kavárny, na kterou jsem tady narazila - Jou Koffie. V této milé kavárně nás pak čekal večer plný povídání o kávě. Tentokrát dokonce s větší účastí – už nás bylo 15 plus paní majitelka s partnerem... Povídali jsme si o historii kávy, ekonomice kávy, ti, kteří mají vlastní malé kávové plantáže (ne, že by pěstovali velká množství kávy, ale každý něco málo za tím stavením má...) přidali svoje zkušenosti. Probrali jsme taje přípravy espressa a paní majitelka nám nachystala ukázku toho, jak by espresso vypadat mělo a jak určitě ne. Byl to velice příjemně strávený den a kdyby tím týden kávy skončil, tak budu spokojená, protože tolik zájemců jsem opravdu nečekala, navíc, když je všechno šité horkou jehlou!

Co plánujeme dále? Dneska opět setkání v další kavárně a informace ze světa kávy (zopakování pro ty, kteří nebyli předchozí dny i nové informace pro stálé příznivce :)). Zítřejší den je v plánu ucelenější odpoledne/večer s krátkými videi o kávě, ochutnávkou bio kávy a prezentacemi. Vypadá to, že to bude hlavní den programu. Uvidíme...Tady jeden nikdy neví, kolik lidí z těch, kteří svoji účast potvrdí, opravdu přijde! :) Ale s celým nápadem přišlo jedno místní alternativní kulturní středisko, ochutnávku kávy nám nabídli zdarma a mým úkolem je akorát dovést co nejvíce lidí :) Na pátek se pokouším zajistit prezentaci od hlavního a nejznámějšího kolumbijského producenta kávy – firmy Juan Valdéz a v plánu bude další kavárna :) Anebo týden kávy v pátek uzavřeme večírkem a nachystáme „pub quiz“. V neděli se potom chystám znovu na kávovou farmu Café Mesa de Los Santos a chtěla bych s sebou vzít všechny zájemce o prohlídku a užít si poslední den Týdne kávy.

Jinak jsem vyhlásila v průběhu celého týdne fotografickou soutěž (tématika je jasná :)) a taky soutěž o námi zvolenou „nejlepší kavárnu týdne“. Uvidíme, kolik lidí se zúčastní. Kdyby nikdo, taky dobře, alespoň zůstane slíbená hlavní cena mě ;) (Studentská pečeť, to poslední, co jsem z českých zásob nesnědla nebo nerozdala :D

Program tedy není ani tak jasný ani tak bohatý jako program brněnského Týdne kávy, ale v improvizaci je taky kus kouzla :)

To hlavní pro mě je, že lidi mají zájem, baví je to, že jsou z tohoto nápadu nadšení a pomáhají a že tento týden bude začátkem mnohých zajímavých projektů a spoluprací. S trochou nadšení se z toho stane pravidelná akce! 

Tohle ještě není plantáž, tohle je prostě jen les :D
Vstupujeme na území farmy.
Tahle vypadá hotel, příjemná uklidňující atmosféra...
Paní, která nás provázela.
Odrůda Bourbon dozrává do žluta.
Toto je, tuším, Caturra.
Roztříděné jednodruhové bobule připravené k mytí.
Bourbon
Típica
Sušíme..


Tyhle rostlinky mají cca 4 měsíce.

Administrativní centrum farmy.
Po upražení a zabalení - vlastní značka, směs všech tří odrůd.
První den jsem Kolumbijce testovala, kolik toho o kávě vědí.
Přidali se i cizinci...
A dali dohromady spoustu věcí!
První kavárna
Na Kolumbii nepříliš typické místo, mě ale velmi zaujalo svojí atmosférou!

První espresso - a opravdu to bylo zatím nejblíž k espressu,
co jsem tady měla!
Další kavárna...
...mají italské Illy, ale taky místní Café de La Mesa...
Tedy z farmy, na které jsem byla.
Tak to už je jiné kafe! 
Tady bychom se ještě mohli zlepšit. Na druhou stranu,
já to v životě nezkoušela, jen blbě kecám :)
Večerní ukázka dobrého a špatného espressa.


Žádné komentáře:

Okomentovat